Amb esta mesura, es dona resposta a una de les principals demandes del col·lectiu en el camí cap a un tracte fiscal més just i equitatiu
La modificació estableix un mecanisme de minoració de la càrrega tributària de les retribucions obtingudes en treballs per projectes amb duració superior a un any
L’Estatut de l’Artista ha fet hui un nou pas endavant amb l’aprovació, per part del Congrés dels Diputats, de la reforma de la norma que regula l’IRPF referent als rendiments irregulars dels artistes. Es tracta d’una de les mesures clau de l’Estatut de l’Artista que impulsa el Ministeri de Cultura, demandada pel sector cultural com un pas important en el camí cap a un tracte fiscal més just i equitatiu per al col·lectiu dels artistes i treballadors de la cultura.
La finalitat d’esta reforma, que dona compliment a un dels acords de l’informe sobre l’Estatut de l’Artista aprovat per unanimitat en el Congrés en 2018, és adaptar la normativa que regula la determinació del rendiment net d’una persona que es dedica a l’activitat artística o cultural a les característiques pròpies d’esta activitat.
La circumstància que justifica este tractament fiscal específic és que els rendiments del treball cultural no es corresponen amb el moment concret de la presentació en públic d’un fet cultural. Més enllà de quan es produïx la interpretació, execució o creació concreta, hi ha un període de temps necessari i imprescindible per a aconseguir o culminar la interpretació, l’execució o la creació d’esta obra. Esta intermitència suposa, per tant, una irregularitat en la freqüència dels seus ingressos.
Actualment, atés que els ingressos dels artistes no es repartixen regularment al llarg del temps, patixen un efecte fiscal de tributació superior produïda quan s’integra esta fluctuació de rendiments amb una tarifa progressiva, en treballs, habitualment per projectes, la duració dels quals supera l’any. Amb la nova reforma, s’establix un mecanisme que corregix este efecte, mitjançant una minoració de la càrrega tributària per IRPF corresponent a l’exercici en el qual han d’integrar-se eixes majors retribucions en moments puntuals.
En concret, s’introduïx una reducció del 30% dels rendiments del treball o d’activitats econòmiques obtinguts per artistes quan tals rendiments excedisquen en un 130% de la mitjana dels rendiments obtinguts en els tres últims exercicis.
Una fiscalitat més equitativa
En l’àmbit fiscal, l’objectiu de l’Estatut de l’Artista és modernitzar i actualitzar la fiscalitat d’artistes, intèrprets, creadors i treballadors de la cultura, deixant patents dos objectius irrenunciables. El primer és la responsabilitat fiscal que tots els ciutadans tenen l’obligació d’assumir contribuint al sosteniment de l’Estat de forma solidària, proporcional i justa als seus ingressos. I el segon, el dret a ser tractats fiscalment de manera raonable, equànime i equitativa atesa la irregularitat dels seus ingressos, derivada de la pròpia naturalesa intermitent del treball cultural.
La mesura s’emmarca en l’agenda legislativa del Govern, que prioritza l’avanç social en matèria de drets, obligacions i oportunitats, amb vocació de traduir-se en canvis legislatius efectius i transformadors de la realitat, la qual cosa l’Estatut de l’Artista està traslladant a l’àmbit de la cultura.